Åhus, Pias Kitchen och Båstad

En vecka har gått och en vecka kvar sen är semestern slut, jobbar för visso lite från Skåne men nästa vecka sätter det igång på riktigt. Den här semestern har gått så otroligt fort, det var några år sidan jag kände ångesten som alla pratar om – när semestern lider mot sitt slut. Jag saknar mina vänner och ska bli så otroligt roligt att få sätta igång med höstens event men jag har en liten ångest över att denna sommaren snart är över. Jag känner mig utvilad och speciellt efter denna veckan nere i Åhus så är det ganska redo att lägga i en växel till när jag kommer hem till Sthlm, mycket som ska göras i höst och många mål att nå.

Veckan som har gått har vi varit på stranden de första dagarna, jag har bränt mig extremt i ansikten. Att man aldrig lär sig, varit svullen i ansiktet och i hela kroppen för den delen av värmen och för mycket sol. Man tänker inte på att solen tar så hemma i Sverige, dum som man är – får ta det lite lugnare denna veckan helt enkelt. Vi har besök min Pias Kitchen, ni måste boka bord om ni är i trakterna! Finns ingen liknande restaurangupplevelse så vitt jag vet, fantastisk mat och en annorlunda koncept. Två andra nyheter i Åhus är Baron och Bryggeriet och jag säger äntligen kommer det lite nya restauranger och barer till Åhus, det behövdes verkligen. Baron är en super trevlig och enkel restaurang/bar i hamnen, lite surf känsla på stället med färgstarka lampor och bowls och tacos på menyn. Bryggeriet ligger på köpmannagtan och öppnade för bara några månader sedan, också ett enkelt och spartanskt liten restaurang men maten är fantastik! Dem brygger sin egen öl och har en bra utbud av smörrebröd och en lång meny men klassiks rätter som fish and chips, schnitzel och moule frites. Också såklart värt ett besök!

Igår lämnade vi Åhus och åkte till Båstad och Torekov för en dag, ångrade att vi inte packade en liten väska och checkade in på Skansen hotel. Många år sen jag var i Båstad och igår blev jag lite nykär och ville stanna ett par dagar, framförallt i Torekov – så otroligt vackert! Blir nog en liten trip tillbaka i veckan om vi hinner men första ska vi åka till Köpenhamn och stanna en natt, jag har varit mycket i Köpenhamn när jag jobbade som inköpare och har många fina minnen där ifrån men så längesen nu. Ska bli så roligt att åka tillbaka och strosa runt på alla mysiga gator. Har ni några bra tips på restauranger eller tips på nya mysiga boutique hotel får nio gärna tipsa.

Nu ska jag jobba undan lite och sen gå mina hundar en lång morgon promenad, ikväll ska jag äntligen träffa Bisse och lilla Oliver som också är i Åhus. Hörs lite senare, puss!

Vackra Åhus, första kvällen fick det bli en långpromenad vid hamnen men mina älskade pojkar, som jag saknat dem!

När vi kom fram till Åhus hade bjöd mamma och pappa på den bästa middagen på hela veckan, pappa hade grillat hel röding. Så fantastiskt gott!

Min lilla kille, så trött men vägrade gå att lägga sig själv i sin korg haha.

Har blivit en hel del promenader till hundbadet och en hel del glass, har nog gått upp ett par kilo denna semester. Får bli hård träning när jag kommer hem, man måste ju leva lite också!

Pias Kitchen, litet men så mysigt! Har redan bokat in nästa besök och nästa gång blir det en helg med vänner från Sthlm som jag ska dra med mig ner, besöka Pia men även Absolut Home när det öppnat.

Jag har spridit förr om denna lilla restaurang men för er som missat de inläggen så är Pias Kitchen en liten restaurang i Nyehusen som Pia själv driver. Man sitter i ett litet hus med ett bord för max 8 personer, Pia lagar mat medans man njuter av sällskapet och blir inspirerad av hennes kunskaper i köket. Hon sätter menyerna och tar in vinerna själv och oftast är det en 8 rätters meny som hon tar fram med hjälp av närodlat. En fantastisk upplevelse – boka om ni är i krokarna, jag lovar att ni kommer få uppleva något annorlunda från restaurang världen.

Tur jag hade med mig ombyte, var inte super lätt att gå runt med klackar i skogen men eftersom vi skulle vidare till Golfbanan och deras årliga fest efteråt fick jag ta med mig ett par flip flop i väskan.

Första rätten var en av mina favoriter och ser sällan det på menyer i Sverige, friterad zucchini blomma. En italiensk delikatess.

Pia, så inspirerande! Där ser ni även kvällens meny.

En annan favorit rätt – kummel med zucchini och hummerskum. Efter middagen åkte vi vidare till golfbanan och där träffade jag så många vänner jag inte träffat på länge, en magisk väl på alla sätt. Dagen efter var vi dock inte så starka haha, blev hemleverans från Olinepizza.se och en tidig kväll.

Båstad, så mysig hamn.

Började dagen med en lunch i solen i hamnen, kollade på båtar och strosa runt. Trodde det skulle vara lite halvdött efter tennisen var över men det var final i pad så hela hamnen var fylld fast att det var söndag.

Definitionen av sommar, finns inget bättre än löjrom!

Efter lunchen åkte vi vidare mot Torekov, vägen tid är så vacker!

Stannade till vid den lilla bondvagnen som står vid vägen för att se om där fanns några grönsaker, tyvärr var den tom men hur mysigt!? Vagnen är vanligtvis fylld av närodlade primörer, man plockar själv och lägger ner pengar i den lilla lådan eller swishar till numret som står på tavlan. Även det är sommar på riktigt!

Alla dessa mysiga så gator i Torekov, så många vackra hus och restauranger i hamnen.

Den omtalade lilla bryggan var som vanligt fylld med människor som väntade på sin tur att få klättra ner från stegen för att ta sitt dagliga dop.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
3kommentarer
  • Hej
    Nästa gång du är i Åhus så hör av dig. Glöm inte kameran för en bild säger ju mer än tusen ord. Mvh Ulrik på Bryggeriet

Ulrik Jönsson 2019-09-21 23:53:27 http://www.ahusbryggeri.se
    Svara
  • OMG,
    The place looks gorgeous and so do you! My last vacation was in Paris, but I was so disappointed… It’s such a dirty city that you can’t imagine! And all that frivolous stuff Frenchmen tell you.. Just seems like it was a nightmare… Hope to go to Venice next year

Warm hugs,
    Carol Loomis

Carol Loomis 2018-08-02 08:32:56 https://www.writemyessayfast.org/
    Svara

senaste från Mode

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!